Kleerscheuren maken de man

Het geheim achter enkele Balthazar-sounds

Muzieknieuws 12-08-2021 14:41

Belgische top-indieband Balthazar staat bekend om zijn unieke sounds. Tijdens ons interview met frontman Maarten Devoldere - te lezen in Musicmaker #484! - vroegen we hem natuurlijk het hemd van het lijf over de totstandkoming van enkele opvallende Balthazar-sounds. Hieronder twee die het papieren blad niet haalden, maar die we toch graag met jullie delen!

Bas(gitaar) heeft altijd een hele prominente plek gehad in hun arrangement, maar vooral op de plaat Fever heeft de bas een glansrol; die plokkerige, doch warme shortcale-sound in bijvoorbeeld de songs Entertainment, maar vooral Wrong Faces, is dat de rode vintage Hofner waarmee we bassist Simon Casier meestal live zien?

‘Nee’, zegt Maarten, ‘het is wel een oude shortscale-Hofner, maar een hollow-body. Die heeft van zich zelf natuurlijk een groter akoestisch volume dan een normale basgitaar. We plaatsen een microfoon voor de klankkast en namen dat naast het DI-singaal op. De mix van die twee maakt die sound!’

Harmony

En dan moeten we het nog hebben over de akoestische gitaar waarmee Maarten tot een paar jaar geleden altijd op het podium stond. De eerste keer dat uw verslaggever de band live zag (op het Duitse Haldern Pop Festival in 2013) dacht hij dat er iets mis was met de gitaar. Het duurde één of twee nummers voor het besef indaalde dat het de zo hoorde, maar de waardering was des te groot.


Maarten in actie met zijn gehavende Harmonie in 2013. 

‘O ja’, lacht Maarten. ‘Dat was een oude Harmony die ik in New York had gekocht. Ik ben slecht in het zorgdragen voor mijn spullen, dus had ‘m een paar keer flink laten vallen. Door alle tape die ik gebruikte om het instrument enigszins bij elkaar te houden, verloor het fink wat aan sustain. Maar op de een of andere manier was de sound wel tof en paste het goed in het geheel. Een goed voorbeeld van je tekortkomingen in je voordeel laten werken.’

zoeken
zoeken