Terugblik eerste Musicfair Utrecht

Zeer geslaagde start van een nieuwe traditie

Muzieknieuws 18-02-2016 17:14

Op 13 en 14 februari werd voor het eerst de Musicfair gehouden in de Jaarbeurs Utrecht. Met een eigen podium en stand was Musicmaker goed vertegenwoordigd. Op onze Musicmaker Stage interviewden wij onder andere DeWolff, Allan Eshuijs, Pauw en HAEVN. Voor de muzikanten die niet op deze drukbezochte eerste editie van Musicfair konden zijn, hieronder een een korte samenvatting en twee video's. Weet je meteen waarom je dit volgend jaar niet missen wilt!

Een verslag door André Dodde, Stefan Kollee, Patrick Lamberts, Ben van het Veld, Erk Willemsen, Chris Dekker - foto's Dennis Boxem, Jean-Louis Gayet, Erk Willemsen, Vincent van den Boogaard, Tom Doms (hoofdfoto bovenin door Vincent van den Boogaard - video's door Paul Scheeppmaker)

 
Musicfair is aangehaakt bij de al vier jaar zeer succesvolle Dancefair en Pro Audio Summit. Twee dagen lang genoten dj/producers en muzikanten van nieuwe spullen, tips en interessante verhalen. De samensmelting tussen werken in de studio en live optreden was de rode draad door de sessies, Q&A’s, workshops, clinics en interviews.

Expo Floor
Op de Expo Floor toonden vele merken nieuwe spullen. Zo was Roland aanwezig met een grote stand met de nieuwste synths, maar ook met de Blues Cube Hot en de Waza Craft Vibrato; allemaal vers van de NAMM. Ook Korg en Moog boden uitgebreid de gelegenheid nieuwe producten uit te proberen. Verder vond je er Tama- en Adams-drumstellen, versterkers van Blackstar, EBS en Analog Outfitters en gitaren van Ibanez en Martin. En dat is nog maar een kleine greep uit alle merken die deze eerste editie vertegenwoordigd waren.

Musicmaker Stage
Op beide beursdagen werd onze Musicmaker Stage bezet door een flink aantal gasten. De start was meteen goed met een volle bak voor songschrijver Allan Eshuijs. Hij ontleedde aan tafel zijn eigen en andermans hits, met veel hitgierige toehoorders tot gevolg. Bekijk hier de video met het live-interview, en luister hoe hij songs van zichzelf, Rihanna, Lil' Kleine en Weissmuller bespreekt. Codewoord: 'contrast'

 

Singer/songwriter Emil Landman nam ons mee op zijn DIY-tour door de Verenigde Staten. Daarmee inspireerde hij enkele muzikanten om ook de biezen te gaan pakken. Furlan Felter en Alexander van Popta van Re:Freshed Orchestra waren beide dagen van de partij en lichtten het werken met een zestienkoppige band, het spelen bij tv-shows (Dino!) en het opnemen met een deels live ingespeeld, deels geproduceerd album toe. Haevn gaf ons een inkijkje in de totstandkoming van hun plotselinge succes en het schrijven van reclamemuziek. Op de zaterdag sloten drummer Koen Herfst en bassist Michiel Eilbracht de middag af. Zij speelden samen bij Armin van Buuren en vertelden over hun spectaculaire tourervaringen op de grootste podia ter wereld.

Op de zondag opende de rock- en Zuid-Europese folkband Mala Vita met een intiem live-optreden en dito interview de Musicmaker Stage. Bekijk het hier: 




Alle drie de bandleden van DeWolff, Pablo van de Poel, Luka van de Poel en Robin Piso, vertelden over hun analoge opnamewijze van hun kersverse album Roux-Ga-Roux. Naast een boeiend gesprek over de psychedelische sound van Pauw, gaf de band de toehoorders een exclusieve preview van de nieuwe single. Het laatste woord kwam van het grootste panel dat aanschoof bij ons. Het Haagse Homebass Records gaf een inkijkje in de voor- en nadelen van zijn Do It Yourself-instelling. Oprichter Bas van Wageningen (bassist Di-rect) discussieerde hierover met zijn labelacts Taymir, Kern Koppen, The Indien en Soul Sister Dance Revolution. 


Onze panels, interviews en Q&A’s werden geleid door Martijn Bosman (drummer Guus Meeuwis, Gotcha!, ex-Kane), Erk Willemsen (uitgever Musicmaker), Chris Dekker (hoofdredacteur De Bassist), André Dodde (hoofdredacteur Musicmaker) en Stefan Kollee (redacteur Musicmaker).

Clinic Stages
Onze collegabladen Gitarist, Slagwerkkrant en De Bassist waren partner van twee podia: Clinic Stage 1 en Clinic Stage 2. Daar werd menig muzikant met opgevallen mond achtergelaten. Onder andere drummers Mario Goossens (Triggerfinger), Cesar Zuiderwijk (Golder Earring), Michael Schack (Netsky) bliezen de vaak overvolle zaal weg met spetterend slagwerk. Bassisten als Jay-Tee Teterissa (ex-Candy Dulfer) en Quincell Adolphin (o.a. Re:Freshed Orchestra) lieten horen dat je met lage tonen, grote hoogtes kunt bereiken. Gitaristen konden smullen van de tonen van Nita Strauss (The Iron Maidens, Alice Cooper) en Ryanne van Dorst (Elle Bandita, Dool). Vocaal waren Rayn Bechoe en Toine Scholten van de partij. Toetsenfanaten konden terecht bij Sjamsoedin (Nobody Beats The Drum) en Babl (Netsky).

Nita Strauss (foto Tom Doms)
 

Pro Audio Summit
Op de Pro Audio Summit, geprogrammeerd door collega-blad Interface en SAE, stond de samenwerking van dance-producers met muzikanten en vocalisten centraal. Drummer Hans Eijkenaar, bassist Marcel Schimscheimer en zanger David Taylor demonstreerden onder leiding van producer John Christian (Rihanna, Tiësto) de mogelijkheden van ‘levende’ muziek in dance. Christian had een track voorbereid waarvan de syntbas vervangen werd door Schimscheimers zessnarige, koploze edelbas, die rechtstreeks werd ingeprikt en zonder gebruik van plug-ins; de enige toonmanipulatie was een kleine EQ-boost op 200 Hz tijdens het mixen. Schimscheimer speelde een stukje mee waarna Christian dat door de hele track kopieerde. Dit heeft twee voordelen: alle noten van de groove zijn optimaal gespeeld én het klinkt lekker strak. Het moet namelijk wel menselijker zijn, maar ook weer niet té - het blijft tenslotte dance. Hierna speelde Schimscheimer nog een aantal fills en versieringen waarna de track werd afgemixt. Ter afsluiting liet John Christian nog het verschil horen met de synthbas, die nu wel erg log overkwam. De bas van Marcel Schimscheimer had duidelijk meer levendigheid in de track gebracht zonder dat de inpact van het laag verloren was gegaan.

Nog veel meer areas
Tot slot: de Sessions Stage. Er had best wat meer écht gespeeld mogen worden in deze grote zaal, maar de gesprekken waren goed, en de unplugged sessies soms ontroerend. Waylon wilde méér country, en liet dat ook horen, verbluffend mooi! En dan te bedenken dat we op deze plek bij lange na niet alles kunnen coveren wat zich in al die 18 areas afspeelde. We kunnen alleen maar zeggen: als je dit event gemist heb, zorg er volgend jaar bij te zijn!

Waylon (foto Vincent van den Boogaard)

www.musicfair.nl

zoeken
zoeken