Opnametips van Bart Wagemakers (Stephanie Struijk & Daniel Lohues)

Liedjes opnemen aan de keukentafel

Muzieknieuws 30-06-2016 11:06

Bart Wagemakers is producer, engineer en mixer. Hij werkt veel met Daniël Lohues samen en boog zich ook over de opnames van Stephanie Struijks nieuwe soloalbum, Stephanie Struijk. Bart nam de plaat bij Daniël thuis aan de keukentafel op. Hoe hij daarbij te werk ging kun je lezen in Musicmaker 437, juli-augustus 2016, in een mooi 7-pagina's lang artikel door Patrick Lamberts. Hij interviewt Stephanie uitgebreid. Hier een sneak peek met de opnametips van Bart Wagemakers.

Stevie Ann’s artiestennaam is tegenwoordig gewoon Stephanie Struijk, zoals in haar paspoort staat. De singer-songwriter werkte veel in Los Angeles, maar keerde terug naar Nederland om in haar moerstaal te zingen. De opnames ervan vonden plaats aan Daniëls keukentafel in Erica en Bart Wagemakers had daarbij de schone taak al het geluid zo mooi mogelijk vast te leggen. Hoe ging hij te werk?

 

 

Bart: ‘De eerste keer dat ik bij Daniël thuis ging opnemen, maakte ik me vooral zorgen over de stroom. Dus toen heb ik met voorbedachte rade een grote, zware regeltrafo meegenomen om de stroom stabiel te houden. Ik neem ook altijd een externe Word Clock van GrimmAudio mee.’

‘Voor de plaat van Stephanie Struijk ben ik naar Daniëls huis gegaan met mijn mobiele studio, bestaande uit flight cases met ingebouwde preamps en losse microfoons, een laptop en twee actieve A21-M-speakers van PSI Audio.’

 


Links Bernard Gepken (die ook op de plaat van Stephanie Struijk is te horen) en rechts Bart Wagemakers 


Gitaar
‘Bij de gitaar van Stephanie plaatste ik twee Audio-Technica 4051’s, als een stereopaartje naast elkaar. Ze keken dus allebei recht naar voren. Voor de gitaar van Bernard Gepken stonden twee Audio-Technica 4041’s. En voor de gitaar van Daniël twee Audio-Technica ATM450’s. Ik heb ook weleens iets omgedraaid als ik bij de één een iets warmer geluid met iets minder “bright” wilde. Het zijn allemaal kleinmembraan microfoons. Ik had eerst twee AKG C414’s bij Daniël neergezet. Maar eentje daarvan ging pruttelen, dus die heb ik vervangen.’

 

 

Bas
‘Voor de contrabas van Hein Offermans had ik een Audio-Technica 4047 condensator grootmembraan, een mooi ding voor laag. Hein had zelf een buizenpreamp met DI-uitgang mee: de Monique van Jule Amps. Hij vroeg om de zoveel tijd: “Wil je Monique erbij hebben?” Haha!’

Room/ambiance
‘Voor de room/ambiance had ik op anderhalve meter afstand van de drie gitaren een stereopaar van twee grootmembraanmicrofoons van Gonzo Audio, van microfoonbouwer Bert Drost. Die neem ik ook altijd mee en die staan dan in een soort ORTF-opstelling voor het stereobeeld.’

Preamps
‘Heel bepalend voor de sound: ik neem altijd mijn eigen preamps mee. Ik gebruik nooit preamps van audio-interfaces zelf. Ik had deze keer een API 3124+ Mic Pre, een Vintage Design DMP - een soort Neve-kloon - en twee Telefunken V72A-voorversterkers uit de jaren zestig. Daniël had ook een Lunchbox waar ik twee API 512-preamps van heb gebruikt. Preamps zijn minstens zo interessant als de microfoons die eraan hangen.’

Luister hier naar het album:

 

Het volledige artikel over Stephanie Struijks en Daniël Lohues' nieuwe plaat lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel de nieuwe Musicmaker (zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier! 

Stephanie Struijk zingt Sunset Sarah

 

Film en regie: Jan-Willem Schram
Opgenomen bij The Fellowship of Acoustics 
 

zoeken
zoeken