Ludieke promo-acties

St. Solaire: 40 shows in 48 uur

Muzieknieuws 22-03-2018 13:03

Om naam te maken met je band volstaat het maken van een geniale vijfsterrenplaat niet altijd. Om écht op te vallen moet je soms wat extra olie op het vuur gooien. Vandaar dat bands de gekste acties verzinnen om de aandacht op zich te vestigen. In Musicmaker 455 lees je hoe de bands St. Solaire, DeWolff en Shaking Godspeed dit aangepakt hebben. Hier vertelt St. Solaire alvast of het de moeite waard is om te proberen 40 optredens in 48 uur te doen.

tekst: Cas Hoekstra / foto's: Demi Koen

Toen de Rotterdamse indieband St. Solaire zijn eerste single Morning Sun uitbracht, kwam gitarist Jesse den Dulk met het gewaagde idee om ter promotie van het nummer de veertig Popronde-steden aan te doen. Om nog meer aandacht voor de actie en daarmee de single te genereren, zou dat binnen 48 uur moeten gebeuren. ‘Zoiets wordt nooit gedaan, dus je valt op’, vertelt frontman Geert van Emden erover. ‘Via crowdfunding kregen we genoeg geld bij elkaar om het idee te verwezenlijken. We gebruikten de opgehaalde 2800 euro voor een busje en een filmcrew om het spektakel vast te leggen. Het was leuk om te zien dat mensen wilden bijdragen aan dit gekke plan.’

 

Via vrienden
De nieuwe single werd gespeeld op markten, pleinen, boten, langs de snelweg en op verschillende podia. ‘In sommige steden konden we terecht op een echt podium, zoals in Deventer. Daar speelden we op het hoofdpodium van het Deventer Stadsfestival, zonder publiek en om half vijf ’s nachts. In andere steden, zoals in Amsterdam, ging het iets anders. Daar brachten we de single ten gehore op een boot bij De Ceuvel! Via vrienden wisten we allerlei leuke plekken te regelen.’

‘We moesten natuurlijk heel de nacht door, anders haalden we onze doelstelling niet. Dat was vermoeiend. Als een van de bandleden het niet meer trok, hielpen de anderen hem er doorheen. In 48 intensieve uren waarin je constant samen bent, leer je elkaar echt goed kennen. Ik raad andere bands dan ook echt aan zoiets een keer te doen!’

Succes
Aanvankelijk wilde St. Solaire de beelden van de tour verwerken in een videoclip, maar het leverde zoveel leuk materiaal op dat besloten werd er een documentaire van te maken. Die werd gepresenteerd in een uitverkocht V11 in Rotterdam en al in verschillende popzalen vertoond.

St. Solaire wist binnen 48 uur de eindstreep te halen, hoeewel Poprondestad Middelburg helaas overgeslaan moest worden vanwege de tijdsdruk. Geert is tevreden over het resultaat. ‘We hebben uiteindelijk zo’n twintigduizend mensen weten te bereiken en ik denk dat dat zeker heeft bijgedragen aan het succes van de single.’
www.saintsolaire.com

Het volledige interview over promo-acties lezen en heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #454, april 2018 (tot 20 april zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier!

 

zoeken
zoeken