aanmelden
Uli Jon Roth voor concert naar Q-Factory Amsterdam
Scorpions Revisited, 19 augustus
Muzieknieuws 26-07-2018 09:32
Hij was onlangs nog een paar keer in de Benelux te zien met de G3, aan de zijde van Joe Satriani en John Petrucci, maar inmiddels is Uli Jon Roth, een van 's werelds invloedrijkste neoklassieke gitaristen, weer op tour met zijn eigen band. Hij doet zondag 19 augustus Q-Factory in Amsterdam aan.

Meestergitarist Uli Jon Roth kennen we natuurlijk als de iconische gitarist van The Scorpions. Hij schreef mee aan de eerste vijf albums van de band, waaronder de legendarische platen “Virgin Killer” en de onovertroffen live-plaat “Tokyo Tapes”. Roth was zijn tijd ver vooruit door neo-klassieke elementen te gebruiken in de hardrock en is hét grote voorbeeld geweest voor legendarische gitaristen als Yngwie Malmsteen en Metallica's Kirk Hammett.

Roth wilde zich eind jaren 70 niet conformeren aan het succes en de hierdoor opgelegde pop-sound van The Scorpions en verliet daarom de band om solo verder te gaan. Eerst onder de bandnaam Electric Sun maar vanaf de vroege jaren negentig onder zijn eigen naam. Met zijn band speelt hij eigen materiaal en natuurlijk een “Best of The Scorpions”.

In een interview met Kevin Pasman in Gitarist 268, juli 2013 zegt hij: 'In 1968 ben ik begonnen met gitaarspelen. Eerst heb ik zo’n drie jaar elektrisch gespeeld en daarna ben ik me zeer sterk op klassieke gitaar gaan toespitsen. Toen de Scorpions kwamen heb ik weer hoofdzakelijk elektrisch gespeeld. Mijn eerste Strat kreeg ik in 1971. Die witte Strat die ik bij de Scorpions en Electric Sun altijd heb gebruikt, heb ik in 1975 in Hamburg gekocht. Dat is jarenlang mijn lievelingsgitaar geweest. Hij hangt nu in het Rock ‘n’ Popmuseum in Gronau, maar ik zal hem spoedig terughalen.

Extra frets
'Al vroeg wilde ik op mijn Strat hogere noten spelen. Als ik klassiek speel, wil ik de vioolpartijen in de goede toonaard spelen en niet een octaaf lager. Ik heb een gitaarbouwer gevraagd er twee extra frets op te maken. Dat beviel goed en hij zei: ik kan elke gitaar voor je bouwen die je wilt. Dat gaf mij de kans om een volledig nieuwe gitaar te ontwerpen waarop alles mogelijk was wat ik wilde. Dat was een lang proces. Visueel was het meteen goed, maar de gitaar zelf is door de jaren heen steeds beter geworden. 

Spontaniteit
'Principieel speel ik zonder setlist. Zo blijft het altijd fris en is ieder concert anders. Spontaniteit vind ik heel belangrijk, ook bij improvisatie. Als ik elke avond alles precies hetzelfde speel, ga ik me vervelen. Rock moet gevaarlijk zijn. Er moet het gevoel zijn dat alles kan gebeuren. Bij klassieke shows heb ik slechts een beetje ruimte voor improvisatie in mijn eigen composities. Als ik ‘De Vier Jaargetijden’ speel, speel ik elke noot zoals Vivaldi geschreven heeft. Dat verveelt me niet, omdat het heel moeilijk is om te spelen.'

Zondag 19 augustus, Q-Factory, Amsterdam
Tickets: klik hier