De oneindige ondekkingsreis van Jungle By Night

Coverinterview Musicmaker 486 - video's hier op Musicmaker.nl

Muzieknieuws 09-12-2021 11:12

Jungle By Night werkte zich het afgelopen decennium op tot een vooraanstaand muzikaal exportproduct. Het begon met een onbevangen, eigenwijze interpretatie van afrobeat, maar momenteel is deze negenkoppige paradijsvogel hard op weg een genre op zichzelf te worden. Het zesde studioalbum Algorhythm luidt een nieuwe muzikale richting in, maar is tegelijkertijd slechts een nieuwe stap in hun muzikale avontuur.

Op het moment dat dit interview plaatsvindt, zit Jungle By Night midden in de voorbereidingen voor hun releasetour, die hun alle winstreken van het land in stuurt en ze daarna ook ver buiten de landsgrenzen brengt. Musicmaker heeft het genoegen met trompettist Bo Floor en percussionist Gino Groeneveld te spreken over de totstandkoming van hun nieuwe album en de machinerie van deze groovemachine. De twee laten hun zeven andere bandgenoten in de repetitieruimte achter en steken direct met veel energie van wal. 

‘De voorbereidingen voor deze tour vinden plaats in drie blokken van een week’, zegt Gino. ‘Daarin werken we iedere dag van negen tot vijf aan de show. Steeds één week noeste arbeid, daarna een week vrij. Sommige mensen hebben buiten deze band ook verplichtingen, zoals banen en baby’s. Dat maakt wekelijks repeteren soms moeilijk. Een aantal weken volledig blokken werkt dan beter.’



‘We gaan onze live-show benaderen als een dj-set’, vervolgt Bo. ‘We willen het publiek in een soort tranceachtige flow brengen. Daardoor hebben we veel aandacht besteed aan overgangstukken tussen verschillende nummers. We knopen outro’s en intro’s aan elkaar en we hebben hele nieuwe stukken geschreven. Onze nieuwe nummers hebben we als een soort Lego-schip uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet. Sommige hebben we opnieuw gearrangeerd, andere zijn zelfs behoorlijk veranderd op enkele sleutelelementen na.'

‘Momenteel zitten we in de montageweek, waarin alles bij elkaar moet komen’, zegt Gino. ‘Morgen hebben we een podiumrepetitie op een andere locatie. Het is de eerste keer dat we met een externe regisseur werken die met de blik van een theatermaker naar de show kan kijken. In plaats van slechts de nummers zo goed mogelijk spelen, willen we het tijdens deze tour visueel naar een hoger niveau trekken. Negen man op het podium brengt veel energie en dynamiek met zich mee, maar het kan ook een beetje een chaos veroorzaken. We willen de show tijdens deze tour meer gaan stroomlijnen, zodat het publiek steeds op één ding kan focussen. Ook willen we meer uit de kast halen met betrekking tot de lichtshow.’



Sausje

Het kanaliseren van de creativiteit van negen bandleden is een uitdaging op zichzelf. ‘In het begin zaten we gewoon tot diep in de nacht te spelen in de repetitieruimte van m’n vader’, zegt Gino. ‘We hadden soms jams van zo’n drie uur. Dan werden we óf helemaal lijp, óf we hadden na die drie uur opeens een nieuw nummer. Wat dat helemaal bijzonder maakt, is dat de opnamemogelijkheden van mobieltjes toen nog lang niet waren wat het nu is. Langzamerhand zijn we de jams gaan onderbreken om erover te praten. Op een gegeven moment gingen we de jams ook opnemen om er de goede stukken uit te halen. Nog steeds zijn er nummers die tijdens de eerste jam al direct kloppen. Hangmat is daar een voorbeeld van. Dat begon als een losse groove en iedereen voelde meteen wat ie moest doen.’ ‘Daartegenover staat dat sommige nummers soms jaren nodig hebben om af te komen’, zegt Bo. ‘Zo ging aan het nummer Marsvin een proces van bijna twee jaar vooraf, waarin we maandelijks terugkwamen op dat nummer, maar ’m steeds niet af leken te krijgen.’

Bo: ‘We hebben altijd een democratie proberen te zijn. Alle negen meningen moesten gehoord worden en iedereen moest achter het eindresultaat kunnen staan. Dat is heel mooi, bijna utopisch, maar dat maakt dat het creatieve proces ontzettend lang kan duren. De laatste jaren hebben we dat dan ook een beetje los proberen te laten. Eén iemand krijgt de leiding en eindverantwoordelijkheid over een bepaald nummer. Dat is degene die met het basis-idee kwam aanzetten of degene die er het hardst aan trekt. We waren daarin echter nog wel een beetje zoekende. Tot corona. De lockdown-situatie heeft ons gedwongen om op een andere manier onze ideeën te bundelen en te verwerken. De crisis heeft ons eigenlijk een oplossing in de schoot geworpen.’



Gino: ‘Omdat we gedurende een hele periode niet in dezelfde ruimte mochten zijn, zijn we wat ideetjes gaan uitwisselen via Google Drive. Dat is geëvolueerd tot een goed gestructureerd archief met honderden schetsen en opzetjes. Iedereen kreeg de opdracht om drie nummers uit te kiezen waar ze hun eigen sausje aan toe konden voegen en dat resulteerde in zo’n veertig à vijftig demo’s. Om een selectie voor het album te maken vroegen we aanvankelijk iedereen om hun top tien samen te stellen, maar dat resulteerde in negen totaal verschillende lijstjes. Dus toen hebben we simpelweg een paar mensen de leiding gegeven en de opdracht om tien nummers te kiezen zodat we die samen uit te konden werken. Dat heeft een plaat opgeleverd waar iedereen zijn ei in kwijt kon en achter staat.’


Het hele interview met Jungle By Night lezen en nog heel veel andere interessante artikelen voor muzikanten doorspitten? Bestel Musicmaker #486, januari/februari 2022 (tot 3/2/22) zonder verzendkosten én zonder verplichtingen) hier!   

zoeken
zoeken