Namm-verslag Dag 2

Nóg meer moois uit Anaheim!

Merknieuws 22-01-2016 19:14

De Namm overtreft zichzelf dit jaar in de hoeveelheid nieuwe gear die er gepresenteerd wordt. Hieronder een greep uit al het moois dat wij op de tweede dag zagen!

vergeet ook niet het verslag van dag 1 en onze preview te bekijken!

Aristides
Het Haarlemse Aristides gaat als een speer in de progmetal scene, een goed teken waardoor het bedrijf ook bezig is uit te breiden. Niet vreemd dus dat de introductie van de 040 viersnarige basgitaar nog even moest wachten omdat voorrang is gegeven is aan de 080 fanned frets, die deze beurs wordt gepresenteerd. Het idee van de fanned frets is eenvoudig en niet op zich niet nieuw. Zodra je met lagere snaren gaat werken dan op een standaard gitaar, zal je merken dat een normale mensuur (snaarlengte) snaren met te weinig spanning als geolg heeft. Door de mensuur te laten oplopen naar de lagere snaren toe ondervang je dit probleem. Het gevolg is dat de frets in een waaier vorm geplaatst moeten worden, vandaar de naam fanned frets. Nadat de laatste jaren 7- en 8-snarige gitaren populair zijn geworden in de progmetal scene is het verschijnen van diverse fanned frets gitaren een logisch gevolg. Aristides pakt het echter wel heel goed aan met een speciaal voor hen gemaakte getrapte Hipshot brug en schuingeplaatste elementen die door Bare Knuckle (wie anders?) zijn gemaakt op specificaties van Aristides.

Ander nieuws is dat de houten toetsen - het laatste onderdeel dat nog kon werken - vanaf heden niet meer te vinden zijn op Aristides gitaren en zijn vervangen door licht of donker gekleurd Richlite.

Ernie Ball
Bij Ernie Ball zagen we twee nieuwe pedalen. Ze zien eruit als een goudkleurige versie van hun beroemde volumepedaal, maar dit zijn echte effectpedalen. We hebben het over de Expression Overdrive en de Ambient Delay. De Overdrive heeft regelaars voor drive, boost en tone, met je voet bepaal je de mate van overdrive, waardoor je geleidelijk van een bijna cleane klank naar volle distortion kan gaan. Bij de Ambient Delay regel je het effectlevel met je voet, dus het volume van de herhalingen, terwijl je de delaytijd, feedback (aantal herhalingen) en reverb met regelaars kan in stellen.

Taylor
Taylor richt zich dit jaar vooral op de 12-snarige gitaar, die vanaf nu in eigenlijk elke serie en elke bodyvorm verkrijgbaar is. Niet vreemd, want het merk heeft een groot deel van deze markt in handen. Zo komt er in de Mexicaanse 200-serie een 12-snaar uit en is ook het Grand Orchestra model in 12-snarige versie verkrijgbaar.
Daarnaast zien we meer 12 fret modellen, zo genoemd omdat de hals bij de twaalfde in plaats van veertiende fret bij de body komt. Hierdoor krijg je een andere klank, omdat de brug op een ander - en velen zeggen beter - deel van het bovenblad is bevestigd. In de 552ce worden beide elementen verenigd, wat een heel handzame 12-snarige gitaar oplevert.

Aguilar
Bij Aguilar zagen we inderdaad de voorspelde 4x10”-kast en Paul 'Bass Matters' Sips was er zeer over te spreken.

Silvertone
De afgelopen jaren toonde Silvertone een mooie compacte bas met een lipstick-element. Ooit was het merk een zusje van Danelectro en dat was aan de looks te zien. De body van de Silvertone is echter massief in plaats van halfhol. Dit keer werd er een gemoderniseerde versie van de bas getoond met een Music Man-type element.

Orange
Orange toonde vorig jaar op de Messe een aantal leuke en betaalbare bassen. De prototypes zijn weer een stapje verder, er zijn meer kleuren en we hopen en denken dat ze nu snel leverbaar worden.

Oberheim OB-6 en Marion Systems Eurorack modules

Synthpioniers Tom Oberheim en Dave Smith hebben de handen ineen geslagen met als resultaat de Oberheim OB-6. Dit is een geheel analoge zesstemmige synthesizer gebaseerd op de vintage Oberheim SEM. Hij heeft twee 'discrete' oscillators plus sub-oscillator met continue variabele golfvormen, een low-pass, high-pass, band-pass filter en een vca per stem. Daarnaast allerlei modulatiemogelijkheden zoals X-mod, een dubbele digitale effectenafdeling met reverb, delay, chorus, phase shifter en ring modulator en er is een afzonderlijke knop voor vrijwel elke functie. Het full-size toetsenbord met velocity en aftertouch omvat vier octaven en er is een multimode arpeggiator en een polyfone stepsequencer met 64 stappen. De prijs ligt rond de 3000 Dollar. meer info

Zoom ARQ

Zoom ARQ

Zoom maakt indruk met de ARQ. Dit prachtig uitziende apparaat is een combinatie van drummachine, sequencer, looper en midi controller met ingebouwde accelerometer. ARQ bestaat uit twee delen het Base Station en de Ring controller. In het Base Station zitten zo'n 500 one-shot samples, 70 synthsounds en diverse effecten. Behalve een stereo output is er ook een stereo lijningang voor phrase recording en looping. Via usb kan ie met je computer communiceren, maar er is ook een sd card slot voor dataopslag.

De Ring Controller gebruikt bluetooth voor de communicatie met het Base Station of je daw. Er zitten 96 velocity- en aftertouchgevoelige pads opwaarmee je samples, loops en drums triggert en synths bespeelt. Verder zijn er knoppen voor rec/play/stop en voor de effecten. Met de ingebouwde drie-assige accelerometer kun je midi controllermessages genereren. De Ring kan op het basisstation bevestigd worden of veel leuker natuurlijk, je kunt hem je hand houden als controller. meer info

Korg Volca FM

Naar verluidt gaat Korg zijn volca serie uitbreiden met de volca FM. Dit is een driestemmige 6 operator FM synth in het klassieke DX7 kleurenschema. Volca FM heeft een verbeterde versie van de volca sequencer, een chorus effect en een lfo. Je kunt de klanken zelf programmeren, een van de vele presets gebruiken of DX7 sounds laden via sys-ex. Meer info

Akai MPC Studio en MPC Touch

Akai MPC Studio

Akai's MPC Studio heeft nieuwe knoppen en een aangepast uiterlijk. Het apparaat is compact maar geeft het echte MPC gevoel. De bijbehorende MPC software is geüpdated naar 2.0 met o.m disc streaming en een verbeterde user interface.

De MPC Touch heeft een 7” kleurendisplay, 16 aanslaggevoelige MPC pads, een ingebouwde 2x2 audio interface, effecten en meer. meer info

Alesis V Mini

Als het klein en compact moet zijn kun je terecht bij de V Mini. Dit is een usb midi controller met 25 aanslaggevoelige toetsen, pitch-bend en mod knoppen, vier aanslaggevoelige triggerpads en vier toewijsbare draaiknoppen. Je krijgt er AIR's Xpand!2, een multitimbraal software workstation bij. Via de usb aansluiting wordt meteen de voeding geleverd. meer info

M-Audio CTRL49 en nieuwe interfaces

De CTRL49 heeft 49 half-gewogen toetsen, 9 faders en 8 drukknoppen, 8 aanslaggevoelige triggerbuttons en transport controls voor je daw. Het apparaat ondersteunt het Mackie/HUI protocol. Maar mooi is het feit dat je met de CTRL49 vst instrument en processor plug-ins kunt bedienen dankzij de Virtual Instrument Player (VIP). Met behulp van de knoppen en het ingebouwde 4,3 “ kleurenscherm kun je plug-ins laden, sounds kiezen en parameters aanpassen.

Nieuw zijn ook de vijf M-TRACK serie usb audio interfaces. Op een na met high headroom pre-amps, metalen behuizing, 24 bit/192 kHz specs en usb aansluiting. De Solo is een 2x2 model, Hub is enkel voor playback, 22 is 2x2 met midi interface en de 94 is een 8x4 interface. Dan is er nog de 1212 met 12 ins en outs, 32 bit/196 kHz specs en USB-C High Speed aansluiting.

meer info

Mackie ProDX

Mackie zit het helemaal zitten met draadloos digitaal mixen en komt dan ook met de ProDX serie. Dit zijn compacte mixers met eq en compressie op elk kanaal plus ingebouwde effecten. Alle inputs zijn voorzien van xlr/line combisockets en alle outputs van jacks. Je bedient de mixers via een Android of iOS apparaat en kunt zelfs via bluetooth audio naar de ProDX sturen. Momenteel zijn er twee modellen, de vierkanaals ProDX4 en de achtkanaals ProDX8. meer info

zoeken
zoeken